V tomto článku Vám představím 4 různá řešení týkající se světa internetového obchodu, ukáži Vám základní charakteristiky a pomohu také laikům udělat si představu o potenciálu každé z těchto platforem.
Nebudu v této konfrontaci stanovovat vítěze, ale raději uvedu srovnání jako takové, bez nutnosti určovat, která varianta je lepší, ale jednoduše vyjmenuji výhody a nevýhody každé z nich a nechám na Vás, kterou si vyberete.
O která řešení se tedy jedná?
Toto jsou čtyři produkty nejčastěji využívané pro vytvoření platformy pro internetový obchod, a proto při otevření internetového obchodu nevyhnutelně uslyšíte alespoň o jednom z nich.
To je také důvod, proč byly vybrány pro toto srovnání. Místo předložení nějakého neznámého řešení je často mnohem lepší zaměřit se na ta již známá, protože mají více dokumentace, zkušeností a podpory.
Magento je asi jedno z nejznámějších řešení, také díky své dlouhověkosti: bylo spuštěno 31. března 2008, tedy před více než deseti lety.
Původně byl vyvinut společností Varien Inc a je psán v PHP za použití Zend Framework come base, nedávno – v květnu tohoto roku- byl Magento koupen společností Adobe. Vše bylo oficiálně oznámeno 19. června 2018.
Magento je open source produkt vyhotovený ve dvou odlišných variantách, které obsahují stejně tolik typů licencí. Jenda z nich je tzv. community edition (ce), neboli bezplatná verze volně dostupná pro kohokoliv, následně přejmenovaná na Magento Open Source. I přes akvizici společností Adobe se bude tato edice nadále vyvíjet. Její zdrojový kód je volně dostupný na GitHub.
Druhou verzí bylo tvz. Enterprise edition (ee), který se nyní ale jmenuje Magento Commerce, jejíž cena byla vypočtena na základě předpokládaných tržních příjmů vytvořených touto platformou. Kromě toho nabízí v porovnání s variantou Open Source mnohem více funkcí s ohledem na velké firmy a velké internetové obchody.
Ačkoliv je softwarová architektura sdílena oběma verzemi, varianta Open Source, na rozdíl od Commerce, postrádá některé funkce týkající se bezpečnosti, škálovatelnosti a podpory klientů.
Náklady na řešení business to business (B2B) s Magento 2 EE se pohybují od 22 000 do 400 000 dolarů.
Je potřeba zmínit velmi slušné umístění na trhu, díky čemuž je možné přidávat moduly a funkce do vlastního internetového obchodu.
Ne všechny jsou bezplatné a pro některé z nich bude potřeba zaplatit další licenční poplatky.
Jedním z hlavních prvků verze Magento Commerce ve srovnání s Open Source je přítomnost speciálních nástrojů pro segmentaci klientů s cílem oslovit ty správné zákazníky se správnými nabídkami. Kromě toho je k dispozici systém usnadňující správu obsahu, který tak zjednodušuje používání platformy.
Prestashop má vzdálený původ, byl vyvinut v roce 2005 studenty z Francie pod názvem phpOpenStore. Následně byla v roce 2007 založena společnost PrestaShop a od té doby tento open source internetový obchod stále roste, a to jak po stránce věhlasu, tak i funkčnosti.
V současnosti jeho hlavní obchodní model předpokládá zisky díky rozšířením, která jsou dostupná pro platformu, a díky partnerství s ostatními společnostmi velikosti Google nebo Paypal.
Rozšíření mohou být buď motivy pro úpravu grafiky internetového obchodu pouze několika kliknutími, nebo moduly s doplňky rozšiřující funkčnost platformy.
Jeho rozšíření není na úrovni Magento, přestože je dost populární. Open source komunita, která je nedílnou součástí vývoje této platformy, přispívá ke zlepšení produktu díky dobrovolným spolupracovníkům.
Kromě toho je k dispozici PrestaShop Ready, služba poskytovaná společností PrestaShop, která zahrnuje hosting internetového obchodu s různými zjednodušeními, ale bez dalších prvků jako má verze OpenSource.
Nástrojů, které poskytuje PrestaShop, je velké množství a pokrývají všechny aspekty internetového obchodu, od těch vyžadovaných pouze pro online prodej až po ty, které se týkají legislativy, jako je GDPR a dalších souvisejících zákonů.
Ale jak již bylo zmíněno, jedná se o open source produkt. Proto dostává velký příspěvek od komunity, která ho podporuje. Pokud jde o transparentnost, je to volba, po které sáhnou i ostatní, co se ale týče doby a záruky vývoje, tam to nemusí být tak jisté, protože zde není velký tým, který se věnuje vývoji a je nezávislý na komunitě.
OroCommerce je jedno z těch mladších řešení, společnost Oro Inc. byla založena v roce 2012 a vytvořila softwary jako OroCommerce, OroCRM, OroPlatform.
OroCRM je platforma pro správu CRM marketingu a poskytuje k tomu dobré nástroje, stejně tak jako možnost doplnění softwaru třetí stranou. To se sice netýká přímo internetového obchodu, to uznávám, ale i tak je třeba to zmínit z širšího a globálnějšího pohledu na obchodní strategii. Ve skutečnosti lze OroCommerce jednoduše spojit s ostatními softwary společnosti Oro Inc, což výrazně navyšuje jeho možnosti. Oro se prostřednictvím OroCommerce zaměřuje zejména na svět B2B a nabízí dvě edice: OroCommerce Enterprise Edition (EE) a OroCommerce Community Edition (CE).
Podstatný rozdíl mezi těmito dvěma verzemi je podobný jako u Magento, ta CE je open source, je volně ke stažení na GitHub a je distribuován licencí OSL (Open Software License) 3.0.
Verze Enterprise však nabízí balíček rozšířených funkcí, stejně tak jako přímou podporu firmy 24 hodin denně, 7 dní v týdnu prostřednictvím emailu a po telefonu. Mimo jiné je zahrnuta škálovatelnost až po velké množství dat a také milion záznamů, díky čemuž je verze EE vhodná pro ty, kdo mají velké podniky.
V této nejnovější verzi je navíc poskytnuta podpora pro více webových stránek, měn, organizací a také úložiště dat. Všechny funkce jsou velmi užitečné pro podniky velkých rozměrů či hodně členité.
Mezi hlavní prvky obou verzí však patří uživatelsky jednoduchý systému pro správu obsahu. Kromě toho je zde možnost segmentace zákazníků, aby se se daly vhodně spravovat potřeby různých skupin uživatelů a vytvářet tak cílené nabídky. Kompletní souhrn rozdílů mezi oběma verzemi je k dispozici zde.
A náklady? Pohybují se v rozmezí od 35 000 do 250 000 dolarů, což je určitým způsobem levnější než Magento bez toho, aniž byste se museli vzdát jakýchkoliv funkcí.
K dispozici je také tabulka srovnání mezi OroCommerce a Magento B2B, ve které jsou objasněny hlavní rozdíly mezi těmito dvěma platformami.
Vezmeme-li však v úvahu pouze verze Open Source těchto dvou platforem, nepopiratelně větší dostupnost funkcí má OroCommerce, na rozdíl od Magento, také díky integraci s ostatními open source platformami společnosti Oro Inc.
Jedním z hlavních bodů ve prospěch Magento je především marketplace s mnoha rozšířeními ve srovnání s OroCommerce, také díky dvé dlouhodobé působnosti a proslulosti.
Poslední platformou k porovnání je WooCommerce a vlastně musím udělat takovou malou korekci.
WooCommerce není sama o sobě platformou, ale spíše plugin pro WordPress, velmi slavný CMS pro blogy. Již jsem mluvil o důležitosti blogu pro přilákání zákazníků, takže by nemělo být překvapením, že někdo vyvinul plugin věnovaný internetovému obchodu pro blog platformu.
První vydání WooCommerce sahá do konce září 2011 a od té doby její popularita a používání roste. Zpočátku vyvíjen společností WooThemes, od května 2015 je majetkem společnosti Automattic, která byla spoluzakladatelem WordPress Matt Mullenweg věnující se vývoji webových stránek a vytvořila několik open source projektů a spolupracuje v mnoha daších, především WordPress.
WooCommerce je open source software, alespoň ve své základní verzi a nenabízí další edice. Na druhou stranu existuje mnoho placených doplňků, většinou nutných k tomu, aby platforma skutečně fungovala. Kromě toho je k dispozici mnoho motivů k přizpůsobení, v rámci prémiových motivů pro WordPress jsou navíc některé s integrací s WooCommerce.
Očividně je mnoho rozšíření zaměřeno na podniky, pro které je blog to hlavní a zjednodušují procesy tak, aby z nich udělaly výnosný nástroj. Což nicméně nevylučuje doplňky určené k použití pro jiné typy podnikání, více konvenční.
Tyto 4 platformy pro internetový obchod, které jsme právě rozebírali, jsou pouze menšinou ve srovnání se stovkami menších alternativ, přesto však představují převážnou většinu, co se týče použití a popularity v oblasti internetového obchodu a jméno alespoň jednoho z těchto řešení určitě ještě uslyšíte.
Některé platformy nabízejí varianty Community Edition a Enterprise Edition, zatímco ostatní nabízejí základní produkty open source, ale velmi často vyžadují adekvátní investici do rozšíření nebo vývoje od začátku.
Nepochybně, pokud je Vaší prioritou zpeněžit Váš blog, WooCommerce je to správné řešení. Pokud je však Váš core business více tradiční, zbývající možnosti jsou pro Vás vhodnější.
Magento je nepochybně obrem tohoto odvětví, ale momentálně čelí přechodné fázi kvůli nedávnému odkupu společností Adobe, což brzy projeví své následky. Verze Open Source podle původních informací zůstane, i když nabízí mnohem méně funkcí než verze Enterprise, nyní se ale může zdát nejstabilnějším řešením jak z krátkodobého, tak i střednědobého hlediska.
PrestaShop se prezentuje jako alternativa open source, ale co se týče B2B, je potřeba zakoupit rozšíření nebo vývoj funkce od nuly. Kromě toho, protože jde o výhradně open source projekt bez velké firmy za zády, činnost komunity má jistý dopad na cykly vydání a strategická řešení pro software.
Ale navzdory tomu někdy může komunita, která je nedílnou součástí procesu vývoje softwaru přinést brilantní řešení a má mnohem více očí, které kontrolují práci výrobců softwaru.
A nakonec OroCommerce, která se prezentuje jako alternativa možná méně známá, ale která také ve své verzi Community Edition nabízí rovnováhu ve funkčnosti oproti verzi Enterprise.
Očividně přímým konkurentem této platformy je Magento Enterprise, a i když existují argumentace ve prospěch jednoho i druhého, není třeba (a pravděpodobně ani možné) určit, která je lepší volbou.
Oba jsou to kvalitní produkty, které vynikají v oblasti business 2 business, nabízejí rozsáhlou dokumentaci a mají dvě četné komunity, na které se lze spolehnout.
Na závěr doufám, že jsem Vás obohatil o znalost alespoň jedné nové platformy, ať už jednoduše pro to, abych podnítil Vaši zvědavosti, nebo pro případ, že hledáte solidní základ, na kterém zahájit Váš online obchod.